Opprinnelig skrevet av Anne Caroline Thomlevold Tennøe for SMAKmagasinet

Waved Sensor

Waved er en norsk startup som har som mål å skape perfekt stemning på restauranter og utesteder ved hjelp av teknologi. Høyt støynivå er en av de største årsakene til klager på restauranter, faktisk større enn kvaliteten på maten. Dette ønsker Waved å gjøre noe med. Ved hjelp av sensorer plassert i lokalet blir sinnsstemningen og energinivået til gjestene plukket opp, og en algoritme beregner deretter det perfekte volumet på musikken.

– Ideen om Waved kom i 2018 da vi var samlet på en flott restaurant med utsøkt mat og hyggelig selskap, men det likevel var noe som ikke stemte med atmosfæren, forteller Fredrik Sande, salgs- og markedsansvarlig i Waved, til SMAKmagasinet. – I det ene øyeblikket måtte vi rope til hverandre, og i det andre øyeblikket var det så mye menneskestøy at det var vanskelig å følge med på samtalen. Musikken var rett og slett feil balansert. Vi bestemte oss den kvelden for at dette var et problem vi ville løse.

Noen uker etter restaurantbesøket ble Waved startet opp av Daniel Harper og Jonas Andersen. Noen måneder senere ble Endre Hauge Paulsen og Fredrik Sande med på laget. Alle fire har jobbet med Waved ved siden av studier og annen jobb.
 

Algoritme beregner det perfekte volumet

Musikken på serveringssteder bør være balansert for å skape en behagelig atmosfære for gjestene. Dette innebærer at musikken må være såpass lav at det er enkelt å føre en samtale, men likevel høy nok til å skape et skille mellom bordene. Med Waved blir det plassert sensorer i lokalet, og disse fanger opp lydnivået til gjestene. Denne informasjonen blir deretter sendt til en sentral enhet i lokalet, og algoritmen i Waved beregner hvilket volum som skaper riktig atmosfære.

– Det er den kollektive sinnsstemningen i rommet som setter føringer for volumet. I tillegg har serveringsstedene tilgang til enkelte innstillinger som gjør at volumet kan tilpasses deres konsept, forteller Sande. – Dette bidrar til økt kundetilfredshet, som igjen vil føre til tilbakevendende kunder. Waved vil også gjøre at de ansatte har én ting mindre å tenke på, slik at de kan fokusere all sin tid på gjestene og yte enda bedre service.

Selv om sensorene fanger opp og analyserer lydbildet i lokalet, er det imidlertid ingen grunn til bekymring. Sande forteller nemlig at enhetene ikke klarer å plukke opp samtaler.

– Sensorene fanger kun opp verdier basert på energinivået og sinnsstemningen til gjestene, og data om de forskjellige elementene i lydbildet. Det er derfor ingen samtaler som blir plukket opp.
 

Over all forventning

Etter å ha utviklet produktet i to år, begynte Waved å fronte produktet ut mot kunder og potensielle kunder. Tilbakemeldingene så langt har vært over all forventing.

– En av de første installasjonene vi gjorde var på et serveringssted på Tjuvholmen i Oslo. Til tross for at produktet ikke var ferdig utviklet, fungerte det så godt at daglig leder på det tidspunktet ønsker å investere i selskapet. Vedkommende er nå vår største investor, forteller Sande. – Siden har vi fått samme bekreftelse fra andre kunder, som nå også er investorer. Det er vi veldig takknemlige for.
 

Økt fokus på produktutvikling

Slik som mange andre bedrifter, har også Waved blitt påvirket av koronapandemien. De har imidlertid brukt tiden på å utvikle produktet ytterligere.

– Koronakrisen har gjort at vi har hatt et økt fokus på utvikling av produktet i samråd med kundene våre og potensielle kunder. Vi har blant annet lagt til ny funksjonalitet som kommer kundene til gode, sier Sande. – Jeg vil også legge til at samtlige av våre kunder har blitt kunder i 2020, og vi er utrolig ydmyke og stolte over at vi til tross for denne tøffe situasjonen har blitt styrket.

Selve maskinvaren til Waved kan leies eller kjøpes. I tillegg benytter de seg av et månedlig abonnement. Det har imidlertid vært viktig for dem å ikke være en økonomisk byrde for kunder som sliter i dagens situasjon.

– Vi tar derfor ikke betalt når serveringsstedene er pålagt restriksjoner som hemmer driften i så stor grad som de har gjort de siste ukene, forteller Sande.
 

Godt hjelpemiddel

Waved kan være et godt hjelpemiddel i koronakrisen. Høyt lydnivå har vært et av punktene myndighetene har tatt opp i forbindelse med smittevern. Ved høy musikk vil man snakke høyere og lene seg mot hverandre for å høre hva den andre sier, noe som øker smitterisikoen.

– For eksempel har byrådet i Bergen innført restriksjoner på musikkvolumet, slik at man skal kunne holde avstand når man holder en samtale, sier Sande. – Waved kan hjelpe serveringsstedene med akkurat dette. I tillegg kan vi generere rapporter som forteller kundene om historisk støynivå, og vi kan gi dem beskjed dersom de overstiger visse verdier.
 

Fremtidsplaner

Waved jobber for å bli kompatible med alle lydsystemene som brukes i bransjen. De undersøker også andre områder de kan hjelpe serveringsstedene med digitalisering og automatisering, for eksempel når det kommer til lysstyring, vifter og andre elementer som inngår i en smart restaurant.

– I tillegg jobber vi aktivt ut mot andre bransjer, slik som retail, kontorer, osv. Vi har også noen spennende ting på gang i hotellbransjen, forteller Sande.

I første omgang skal de etablere seg i Norge, men ønsker på sikt å også etablere seg internasjonalt. Samtidig jobber Waved med forbedringer i algoritmen, slik at programvaren med sikkerhet skal kunne anslå tettheten mellom menneskene i et lokale. Dersom systemet anslår at tettheten mellom gjester for høy, vil eier eller daglig leder kunne bli varslet. Dette vil derfor kunne bli et godt hjelpemiddel i en tid med høyt fokus på smittevern.